Hemma hos Pernilla

Hemma hos Pernilla

tisdag 11 mars 2014

Ledig tisdag

Idag har jag varit ledig för sotaren skulle komma och göra en brandskyddskontroll.

Sonen fick stanna hemma och göra mig sällskap, vet inte om sotaren tyckte det var så kul med en liten kille som inspekterade allt han gjorde och tjatade hål i huvudet på honom.

Efter kontrollen som gick bra så gick vi ut. Det är så härligt vårväder, jag såg t.o.m en citronfjäril men hann inte få upp kameran.

Innan vi gick ut satte jag en deg på jäsning, när vi kom in sen bakade vi bagels.

Pernillas bagels

50 g smör
5 dl mjölk
12 dl vetemjöl
1 påse torrjäst
1 tsk salt
1 ägg
Vallmofrön

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken, värm blandningen fingervarm.

Blanda mjöl, jäst och salt i en bunke och häll över mjölkblandningen, arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa ca 1 timme.

Forma degen till rundlar och låt de jäsa 30 min. Sätt ungnen på 225 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön.  Grädda tills de blir gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar